A Honda F1-es kihívásai: Koji Watanabe, a HRC elnöke mesél…
A kihívás szelleme 60 év után is él
2025-ben ünnepli a Honda első Formula-1-es győzelmének 60. évfordulóját, amelyet az 1965-ös Mexikói Nagydíjon aratott. Ebből az alkalomból Koji Watanabe, a Honda versenyautós részlegét, a Honda Racing Corporation-t (HRC) vezető elnök osztotta meg gondolatait a vállalat F1-es szenvedélyéről, részvételének jelentőségéről és az idei szezontól való elvárásokról.
Az F1 mint “kerekeken guruló laboratórium”
A Honda 1963-ban kezdett autókat árulni, és már a következő évben belépett a Formula-1-be. Ahogy Watanabe elnök fogalmaz: “Egyesek vakmerőségnek gondolhatják, hogy mindössze két évvel az autóértékesítés megkezdése után beléptünk az F1-be, a motorsport csúcsára, de a következő évben, 1965-ben, a Honda már megszerezte első F1-es nagydíj győzelmét Mexikóban az RA272-vel.”
A digitális technológia fejlődésének köszönhetően az F1-es autókra szerelt több száz érzékelő által gyűjtött adatokat azonnal megosztják a HRC Sakura központtal (a Honda F1-es erőforrás-fejlesztési központjával), még akkor is, ha az autók a világ másik felén versenyeznek. Az adatparaméterek száma a harmadik F1-es korszakhoz képest 3000-ről több mint 20 000-re nőtt.
“Győzelem elérhetetlen lenne ezen adatok elemzése és az erőforrás-egységben zajló folyamatok megértése nélkül, hogy a lehető legjobb teljesítményt hozzuk ki belőle” – jegyezte meg az elnök.
A gyakorlások során az adatokat gyorsan és automatikusan elemzik, miközben az autó a pályán fut, majd a több ezer lehetőség közül kiválasztják a legjobb beállításokat, és azokat alkalmazzák, amint az autó visszatér a boxutcába. A verseny során az erőforrás-egység energiagazdálkodását valós időben állítják be, részletes változtatásokat eszközölve arra vonatkozóan, hogy mikor és mennyi energiát szabadítsanak fel és töltsenek újra.
“Természetesen a HRC házon belül is fejleszti ezt a szoftvert, így az F1-es versenyzés a világ legjobb és legfejlettebb technológiai versenyévé válik mind a hardver, mind a szoftver tekintetében” – tette hozzá Watanabe.
Az F1-es részvétel jelentősége
Miért folytatja a Honda a kihívást az F1-ben? Watanabe elnök szerint az F1-es versenyek kéthetente, néha hetente kerülnek megrendezésre. Ezen a korlátozott időkereten belül az autóknak lóerőnként kell fejlődniük, és minden ezredmásodpercért versenyeznek ultra-nagy sebességgel és precizitással.
“Ebben a szélsőséges környezetben a Honda mérnökei, akiket a vállalaton belülről és kívülről gyűjtöttek össze, és akiket az a közös cél hajt, hogy a világ legjobbjai legyenek, minden nap folyamatosan kihívások elé állítják magukat.”
Az F1-es világban való kihívás egyedülálló tapasztalata képzi a Honda mérnökeit. “Mivel az F1 a legkorszerűbb, nem lehetséges az F1-es technológiát közvetlenül alkalmazni a termékekben. Azonban néhány, F1-es tapasztalattal rendelkező mérnök a sorozatgyártású járművek e:HEV hibrid technológiáját fejleszti, mások az eVTOL következő generációs mobilitási rendszer fejlesztésében vesznek részt, hajtóerőt biztosítva olyan dolgok létrehozásához, amelyeket a világ még nem látott.”
“Úgy gondolom, hogy a HRC segíthet olyan jövőbeli technológiák fejlesztésében, amelyeket ma még lehetetlennek tartunk. Az F1 továbbra is “kerekeken guruló laboratórium” marad, amely a korokon át folyamatosan változik” – mondta Watanabe.
Növekvő népszerűség és globális működés
2025-ben az F1-es versenyek márciustól decemberig tartanak világszerte, összesen huszonnégy versenyt rendeznek. Különösen Észak-Amerikában nőtt az F1 népszerűsége az elmúlt években.
“Ha figyelembe vesszük, hogy a Honda harmadik F1-es korszakában, amely 2008-ban kezdődött, évente mintegy 17 versenyt rendeztek, láthatjuk, hogyan növekedett a versenyek száma” – magyarázta Watanabe.
“Ez különösen igaz Észak-Amerikára, ahol az USA-beli három verseny mellett összesen öt versenyt rendeznek Kanadával és Mexikóval együtt. Az észak-amerikai versenyek számának növekedését a Formula One Group 2016-os, amerikai székhelyű Liberty Media általi felvásárlása indította el, valamint az észak-amerikai fiatal F1-rajongók számának növekedése, amit a Netflix által készített ‘Drive to Survive’ című F1-es dokumentumsorozat váltott ki. Észak-Amerika fontos piac a Honda számára, és úgy gondoljuk, hogy az F1-es tevékenységek jelentősen hozzájárulhatnak a Honda márka javításához.”
A versenyek számának növekedésére válaszul a HRC megerősítette globális működését. “A HRC jelenleg Japánban, az USA-ban és az Egyesült Királyságban rendelkezik telephelyekkel, és globális irányítási struktúrát alakított ki” – mondta Watanabe.
“Először 2022-ben átszerveztük amerikai autóverseny-fejlesztési vállalatunkat, a Honda Performance Development-et, közismert nevén HPD-t, hogy megerősítsük struktúráját, és nevét Honda Racing Corporation USA-ra (HRC US) változtattuk. Tavaly létrehoztuk a Honda Racing Corporation UK-t (HRC UK) az egyesült királyságbeli Milton Keynesben. Mivel a 24 fordulóból egyharmad Európában zajlik, úgy döntöttünk, hogy egy európai bázis létrehozása a legjobb módja annak, hogy az F1 fejlesztés jelenlegi összetett műveletei zökkenőmentesebben működjenek, és növeljük a versenyképességet.”
Az utolsó év a Red Bull-lal
A 2025-ös szezon a Honda és a Red Bull együttműködésének nyolcadik és egyben utolsó éve lesz. Az együttműködés 2018-ban kezdődött, amikor a Honda erőforrás-egységeket szállított a Scuderia Toro Rosso csapatnak (ma már VCARB: Visa Cash App Racing Bulls). Emellett eldőlt, hogy Cunoda Juki a Japán Nagydíjon az Oracle Red Bull Racing színeiben versenyez.
“Visszatekintve, első versenyünket a Honda negyedik F1-es korszakában a 2019-es Osztrák Nagydíjon nyertük meg, kettős győzelmet arattunk a Brazil Nagydíjon, a Scuderia AlphaTauri (ma már VCARB) nyert a 2020-as Olasz Nagydíjon Monzában, és 2023-ban 22-ből 21 versenyt nyertünk, ami az F1 történetének legmagasabb győzelmi aránya. Mindezt a Red Bull-lal” – mondta büszkén Watanabe.
“A Honda technológiájára épülő erőforrás-egységek segítették Max Verstappent első Formula-1-es világbajnoki címének megszerzésében a Red Bull Racing Honda csapattal 2021-ben, amit még három egymást követő cím követett. Büszkén mondhatjuk, hogy ez a partnerség nagy siker volt az F1 történetében.”
“Emellett a héten megrendezésre kerülő Japán Nagydíj lesz az első alkalom, hogy a Honda versenyzőfejlesztési programjának végzőse, Cunoda Juki, a Red Bull Racing színeiben versenyez. Nagyon örülünk, hogy egy japán versenyző egy csúcscsapatban versenyez, és nagy elvárásaink vannak Cunoda felé, aki jól érett be F1-es karrierjének ötödik évében” – tette hozzá.
“2025-ben, együttműködésünk utolsó évében továbbra is mindent megteszünk a Red Bull és VCARB csapatokkal együtt, hogy bajnoki győzelmet érjünk el, és méltó módon zárjuk le közös történetünket. Számítunk folyamatos támogatásukra” – zárta gondolatait a HRC elnöke.